Natuurreservaat Diaccia Botrona

Activistische inspanningen om de biodiversiteit in de Diaccia Bortona te vergroten

Toen het nieuws kwam dat het natuurreservaat Diaccia Botrona, een beschermd gebied in de provincie Grosseto en een gebied van communautair belang, binnenkort zou worden overgedragen aan particuliere eigenaren, greep de Stichting Capellino in om een mogelijke bedreiging van de habitat af te wenden en een gezamenlijke oplossing te vinden die een concrete toename van de biodiversiteit in het gebied zou bewerkstelligen.

Wat is er gebeurd?

In een openbare veiling gehouden door de provincie Grosseto, werd 950 hectare land in de gemeente Grosseto, in het Padule Aperto gebied, gedeeltelijk vallend binnen het Diaccia Botrona Natuurreservaat, toegekend aan een particulier.

De Stichting Capellino heeft, in samenwerking met de plaatselijke milieuverenigingen WWF en GOM, meegedaan aan een handtekeningeninzameling om het natuurreservaat Diaccia Botrona openbaar te houden. In slechts een paar weken tijd heeft de petitie meer dan 55.000 leden bereikt.

Wat hebben we gedaan??

Na dit resultaat stuurde de Capellino Foundation een open brief waarin ze de instellingen vroeg om de verkoop 90 dagen op te schorten, met de bedoeling om een project voor te stellen - dat toen daadwerkelijk aan de president van de provincie werd gepresenteerd - gericht op het beschermen en vergroten van de biodiversiteit in het gebied.

Nadat men zich realiseerde dat het voor de provincie onmogelijk was om de verkoopaankondiging in te trekken, werd een alternatieve weg gevonden, gebaseerd op bemiddeling tussen de partijen, om het doel van bescherming van de habitat en vergroting van de biodiversiteit op dezelfde manier te bereiken.

Wat is er gebeurd?

Dankzij de inzet van de Stichting is de grond binnen het natuurreservaat Diaccia Botrona, 215 hectare die te koop stond, voor 90 jaar aan het reservaat zelf gegeven. De provincie Grosseto heeft zich verder verplicht om dit gebied terug te kopen, zodat het definitief openbaar blijft.

Daarnaast heeft de kopende partij, dankzij de interventie en de middelen die beschikbaar zijn gesteld door de Capellino Foundation, de provincie nog eens 150 hectare voor 50 jaar gegeven, die zullen worden omgevormd tot natte weiden ten dienste van de biodiversiteit van het natuurreservaat.
Op het resterende deel van de Open Moerassen hebben de private partijen (aan wie economische flexibiliteit en milieugevoeligheid moeten worden toegekend) toegezegd te beginnen met een overgang naar biologische landbouw, met behoud van de graanteelt die essentieel is voor de grote trekvogels.
De provincie heeft op haar beurt stappen ondernomen met de regio om de regelgeving voor de bescherming van natuurgebieden uit te breiden naar het hele landbouwgebied van de Padule Aperto.

We kunnen nu zeggen dat de biodiversiteit, die tot 15 maanden geleden nog werd bedreigd, niet alleen is gewaarborgd, maar in het hele gebied een tastbare vooruitgang boekt.

riserva_1
riserva_2